Oceny z projektów (szczegółowe)

                           
Kryteria oceny Objaśnienie Maks. liczba punktów Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów y Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze Liczba punktów Komentarze
grupa G1 grupa G2 grupa G3 grupa G4 grupa G5 grupa G6 grupa G7 grupa G8 grupa G9 grupa G10 grupa G11 grupa G12 grupa G13 grupa G14 grupa G15 grupa G16 grupa G17 grupa G18 grupa G19 grupa G19 grupa G20 grupa G21 grupa G22 grupa G23 grupa G24 grupa G25 grupa G26 grupa G27
                                                   
                                                   
Projekt                                                                                                                    
                                                       
                                                       
Ogólny opis systemu (wizja)                                                                                                                    
Cel systemu 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3                                
Udziałowcy (i ich cele) 2 1 2 2 1 2 2 2 2 2 2 1 1 cele średnie                                
Granice systemu 2 1 2 1 Aktorem jest też odbiornik (ogólnie każde urządzenie wejściowe i wyjściowe) 2 2 2 2 1 potwierdzenie e-mail, też aktor. Strzałki powinny być asocjacjami 2 2 1 szlaban, kamera? 2                                
Lista możliwości (oraz  diagram czynności) 4 3 3 W miarę możliwości jeden proces, uwzględniający także takie operacje, jak poprawianie ocen przez dziekanat… 3 Diagram czynności miał mieć granulację czynność=przypadek użycia 3 join nie synchronizuje XOR a gdyby odwołać wizytę? 4 4 4 2 Raczej diagram powinien pokazywać rezerwowanie, wpłacanie zaliczek, anulowanie, meldowanie… 4 Płacenie rachunków powinno uwzględnić równoległość i to, że ostatecznie najemca może ich nie zaplacić… 2 diagram czynności? 3 1                                
                No właśnie  - nie da się anulować.                                        
                                                       
Suma 11 8   10   9   9   11   11   11   8   11   9   8   7   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
                                                     
Analiza dziedziny                                                                                                                    
Identyfikacja klas wraz z atrybutami (metodami) 8 6 6 Nie bardzo widać podział specjalność=zbiór semestrów=zbiór przedmiotów. Czym jest dziennik? 7 Powinien być Beacon i Nadajnik, a nie rejest (zbiór obiektów) 8 8 8 8 7 zwykle cena zależy od okresu, typ pokoju jest w cenniku, itp.. 7 Ze względów cywilno-prawnych z wynajmem wiąze się umowa. Umowa (nawet ustna) wynajmu powinna mieć określony czas trwania (np. październik-lipiec) lub być zawarta na czas nieokreślony.   Kaucja? 8 7 zdjęcia? 4 W temacie były literacje, problemy, funkcjonalności                                
Związki (krotności i nazwy ról) 5 0 brak diagramu 4 Zazwyczaj prowadzący jest przypisany do jednostki org. (katedry, wydziału) 3 Przejście: dwie strefy, obecność: pracownik-strefa 5 5 Param - pomiar 5 5 4 role? Dane klienta-rezerwacja 5 5 3 role 2                                
Stany 2 2 2 1 Czy rejestr może być nieprzypisany? Można oczekiwać np.. Stanów beacona: aktywny, nieaktywny, zepsuty? 1 2 2 2 1 wybór parametrów nie jest stanem rezerwacji, kandydaci na stany na diagramie klas. 2 2 1 Może pobyt? 1                                
Słownik 3 2 3 3 3 3 3 2 3 Mam wątpliwości, czy lokal to np.. Mieszkanie czy pokój w mieszkaniu? Wygląda, że mieszkanie, wtedy system raczej powinien zapisywać stawkę wynajmu i udział w zuzyciu mediów. Ok. u najemcy. 0 To nie miał być słownik danych DeMarco, ale wyjaśnienie pojeć (widocznych jako klasy) z dziedziny problemu 2 Pobyt to niekoniecznie czas, raczej zdarzenie, które ma czas jako atrybut 1                                
                                                     
Suma 18 10   12   14   17   18   18   18   14   17   15   13   8   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
                                                     
Specyfikacja wymagań                                                                                                                    
Kompletność (według diagramu) Czy możliwa funkcjonalność jest pokryta przypadkami użyca. Aktorzy. 5 4 5 3 Brakuje PU, dla których bodźcem jest odbiornik: pojawia się odczyt, następuje przypisanie do strefy, odpalane są reguły, generowane zdarzenia…. Zostały same PU zarządcze 3 Jeśli system ma wysyłać SMS/e-mail (diagram czynności) to brakuje aktorów/PU 5 5 5 4 5 Raczej tak, ale kompletny system powinien np. pozwalać prześledzić kończące się umowy, wprowadzać wypowiedzenia, itp..  4 Raporty, statystyki? 3 Brak aktorów (czujniki i siłowniki są aktorami) 2 Cytując temat: możliwość zdefniowania wielu projektów
możliwość definiowania funkcjonalności (cech systemu) do zaimplementowania
podział na zadania, ich szacowanie oraz monitorowanie stanu realizacji
definiowanie iteracji i punktów kontrolnych
zarządzanie zespołem (definiowanie członków i ich kompetencji)
przydział członków zespołu do zadań
zgłaszanie i rozwiązywanie problemów.
                               
Poprawność relacji Czy relacje mają uzasadnienie powtarzalnością działań lub rozszerzeniem 1 1 1 1 1 0 PU nie może równocześnie rozszerzać dwóch innych  1 1 1 konkretnie jeakie to relacje? Include 1 1 1 1                                
Jakość i forma scenariuszy (5 scenariuszy) Czytelność zidentyfikowny aktor, prewarunki, czy wyczerpujące itd.. 15 7 Publikacja to dwa PU. Nie ma zrealizowania na diag., tylko 3 secenariusze 13 UC1.3 jakaś pętla (wproawdzamy oceny) UC1.5 jak po liście studentów ma się pojawić grupa 8 Tab 6 - jakie dane są błędne? Jaką postać ma treść reguły i co to są błędne dane? Tab8 - jakie to pola? Tab9 - jakie dane są "odpowiednie". Ogólnie - miał być dialog system-aktor 12 Należało opisać 5 PU, ale za to dokładniej, z rozpisanymi reakcjami systemu. 13 Na ogół system nie informuje o błędnym loginie? System wysyła zapytanie do bazy? Baza jest wewnątrz systemu. To jest scenariusz opisujący PU (aktor system) a nie REALIZACJĘ PU (scenariusz uwzględniający  komunikację pomiędzy komponentami systemu). Przypuszczalnie - wprowadzane byłyby wszystkie pomiary równocześnie. 15 15 6 Dostępne pokoje - zwykle z datą. Rezerwacja - dialog, czynności wykonywane na przemian przez aktora i system 15 14 Odpowiedź na ankietę w postaci kilku stron powinna zawierać petle. 13 Jak nie może wjechać wyjechać powninien przywołąć obsługę "konflikt". Przy wyjeździe - mogł zapłacic, ale nie opuścił parkingu w zadanym czasie, np.. 15min. Statystyki - jaka rola kierownika, dostaje PDF? 13 Jakie filtry, co zawierają. Ogólnie, dużo CRUD rozbitych na przypadki użycia, ale niech będzie                                
Scenariusze alternatywne Czy wystarczająco szczegółowe 5 2 3 To, że system czegoś nie może zrobić jest mętne. Na ogół wskazujemy źróło błędu i je obsługujemy.  Wprowadzanie błędnej oceny nie powinno cofać o dwa kroki 3 3 5 5 5 3 5 5 4 1 Co to znaczy nie powiodło się, dlaczego?                                 
                                                     
Suma 26 14   22   15   19   23   26   26   14   26   24   21   17   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
Architektura systemu                                                                                                                    
Definicja architektury Z jakich warstw lub samodzielnych modułów składa się system 2 2 1 Użytkownik komunikuje się z widokiem, a nie kontrolerem.  2 Oczywiście ograniczamy architekturę do części zarządczej…  2 1 Model przechowuje dane i nie reprezentuje logiki. Widok nie komunikuje się z modelem (na ogół na stronie HTML lub w kodzie javascript nie zapisuje się haseł do bazy danych) 2 Model nie implementuje logiki 2 2 1 Interakcja z użytkownikiem odbywa się przez widok. Kontroler reprezentuje logikę i tu będzie zbiorem skryptów PHP. Model przechowuje dane.   1 Obawiam się, że wzorzec MVC słabo koreluje z kamerami i terminalami… Treminal to raczej coś podobnego do "aplikacja webowa", ale z obsługą płatności. Tzn. terminal jest interfejsem dla klienta. 2 Niech będzie, ale widokiem jest strona, a nie szablon strony.                                
Opis /derfinicja interfejsu Jak następuje wymiana informacji pomiędzy warstwami lub samodzielnymi modułami. 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1   0 1  d                                
                                                     
Suma 3 3   2   3   3   1   3   3   3   2   0   1   3   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
Model analizy+projekt: klasy i relacje                                                                                                                    
Opis ogóly projektu Określenie platformy dla projektu: język programowania, biblioteki, środowisko wykonania  2 2 2 2 2 2 2 1 Chyba równoczesne zastosowanie Spring i PHP nie bardzo będzie możliwe 2 1 Kontroler nie może być Observerem widoku, chyba że byłby napisany w  JavaScript (z metodami onSomethingHappened())   1 2                                
Identyfikacja klas Dobór klas, czytelność nazw. 6 6 4 Panel, formularz to typowe widoki. Nazwenctwo mętne 6 raczej na podstawie tabel niż diagramów 6 5 Django realizuje wzorzec ActiveRecord tutaj zastosowanie  trochę niejasne. 6 6 3 brak diagramów 6 6 5 5 Coś jednak składuje dane?                                 
Atrybuty Jak wyżej. 3 3 1 Np.. Ocena - jest powiązana ze studentem, przedmiotem i prowadzącym. Jeśli klasa jest interfejsem do BD to jej obiekty nie są składowane w BD. 3 3 3 3 3 1 3 2 Przy pytaniach - nie bardzo 3 3                                
Metody Rozmieszczenie metod, czytelność nazw metod 3 3 2 3 3 3 Klasy modelu nie wydają się mieć metod, ale pojawiają się na diagramach? Ok, jest w kwerendach 3 3 3 3 2 Brak metod w komponencie BD 3 3                                
Związki Poprawność związków i krotności 4 3 2 1 3 3 Krtotnosci nie ma  2 Skierowane asoc i dependency 4 0 3 wolałbym asocjacje, roli i krotności nie widać 3 Brak powiązań z modelem dziedziny 1 1 Kontroler nie przechowuje informacji o widokach, dziedziczenie w złą stronę.                                 
Czytelność Rozróżnienie pomiędzy klasami z analizy dziedziny, widoku, ,modelu, kontrolera 3 3 3 3 3 3 3 3 2 3 2 Brak dziedziny… 3 3                                
Relacje klas projektu z elementami platformy (nie przedstawiać relacji typu strona ma przycisk i listę) Dziedziczenie po klasach bibliotecznych, użycie gotowych komponentów, wykorzystanie gotowych mechanizmów.  1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 1                                
                                                     
Suma 22 20   15   19   21   20   20   21   12   20   15   16   18   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
Model analizy+projekt: zachowanie (5 scenariuszy)                                                                                                                    
Jakość i czytelność / zgodność z zastosowaną technologią Czy reprezentacja zachowania jest zrozumiała, jeżeli nie, czy są objaśnienia 10 8 2 Miało być 5 (jest 2). Te które są pokazane, tylko częściowo poakazują wywołąnie metod. No i zaczynamy od widoku… 8 Kontroler nie powinien "wywoływać funkcji" , np.. wyświetlDane() widoku, bo w tej technologii nie jest połaczony z widokami. 5 Kaskada tworzenia widoków z widoków. Kontroler tylko w jednym przypadku tworzy widok. Rezultat działania na modelu trafia do widoku bezpośrednio?  10 10 10 9 10 Dodaj lokal - wywołać najemcę przez REF 8 Dodanie pytań w pętli. Przy dodawaniu pytań (3 rodzaje) powinny być zapewne rózne widoki? Jaka reakcja na sukces, porażkę. reportSuccess() wygląda na wywołąnie metody. Interakcja Aktora w ytrakcie publikacji? 4 Miało być 5 5 Dodawanie - czy zadanie jest tworzone? Zmiana statusu - czym jets model? Jak tytuł opis zamienia się w zadanie? Jakie zadanie przypisujemy, skąd mamy gotowego developera?                                 
Spójność z modelem klas Czy komunikaty są metodami odbiorcy 2 2 0 2 2 2 Ok, jest w kwerendach 2 2 2 2 0 1 2                                
Reprezentacja przebiegów alternatywnych Czy istnieje 4 0 0 4 4 4 4 4 4 4 Zamiast dwóch altów - jeden większy. To są te same warunki! 0 1 3                                
Spójność z modelem wymagań Czy opis zachowania dobrze modeluje przypadki użycia. Czy są stosowane identyfikatory UC 3 1 2 3 3 3 3 3 2 jest bogatszy niż PU 2 1 1 2                                
                                                     
Suma 19 11   4   17   14   19   19   19   17   18   9   7   12   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
                                                     
Projekt interfejsu użytkownika                                                                                                                    
Czy jest, przejrzystość projektu 5 5 4 5 Ok, jest, ale niezupełnie zawiera to, co chcielibyśmy zobaczyć… 4 5 4 Wolałbym zobaczyć listy "czegoś", np. nowej specjalizacji do listy, itd.. Podobnie grafik wskazujący zajęte terminy… 5 3 5 5 Całkiem zgrabne, przy pytaniach zamkniętych można zastanawiać się nad formą wprowadzania odpowiedzi. 3 3 Trudno to nazwać ilustracją widoków, ale niech będzie…                                
Zgodność projektu interfejsu z relacjami między klasami/atrybutami klas Np..jeżeli strona zawiera listę elementów typu XXX , to czy między klasą strony występuje relacja z klasą XXX  2 2 1 2 1 2 2 2 0 2 2 2 2                                
Spójność w stosowaniu identyfikatorów klas 2 0 1 1 2 2 2 2 2 2 2 0 1                                
                                                     
Suma 9 7   6   8   7   9   8   9   5   9   9   5   6   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
Projekt bazy danych                                                                                                                    
Schemat bazy danych ERD Ogólna postać; Czy odpowiada relacjom między obiektami dziedziny. 8 0 6 Termin; wydział-kierunek klucze?   7 8 8 8   7 Raczej lokal powinien mieć flagę administrowane (aktualnie). Lokal mógł być administrowany, mieć najemców, a teraz chwilowo nieadministrowany.    0 6 projekt adekwatny do ograniczonego modelu dziedziny                                
Specyfikacja kwerend Krótki opisu słowny w tabeli; Czy zrozumiała i w miarę wyczerpująca 4 0 4   4 4 4 4   4   0                                  
                                                     
                                                     
Suma 12 0   10   0   11   12   12   12   0   11   0   0   6   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0  
                                                     
Punkty dodatkowe, max 12                                                                                                                    
Uwagi                                                      
                                                     
                                                     
  Suma punktów z projektu 120 73   81   85   101   113   117   119   73   114   81   71   77   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0   0